درمان لکنت زبان ناشی از ترس در کودکان چیست؟

درمان لکنت زبان ناشی از ترس در کودکان

درمان لکنت زبان ناشی از ترس در کودکان موضوعی است که والدین باید به آن اهمیت ویژه ای دهند. لکنت زبان مشکلی در گفتار است که بیشتر در سنین کودکی رخ می دهد. کودکانی که لکنت زبان دارند استرس بیشتری را بخصوص در برخورد های اجتماعی تجربه می کنند. استرس و اضطراب این اختلال گفتاری را تشدید می کند و موجب می شود که لکنت زبان در هنگام صحبت کردن بیشتر شود. به عبارت دیگر می توان گفت ارتباط بین ترس و لکنت زبان در کودکان یک ارتباط مستقیم و خطی است که مستقیما در کاهش و افزایش آن تاثیر می گذارد.

ارتباط لکنت زبان و ترس

برقراری ارتباط کلامی اولین و مهم ترین راه برای ایجاد ارتباط با اطرافیان است. کامل صحبت کردن و توانایی بیان درست کلمات در برقراری این ارتباط بسیار مهم است. تحقیقات زیادی در زمینه ارتباط لکنت زبان و ترس انجام شده است و همه آن ها حاکی از این هستند که لکنت زبان در افرادی که ترس و اضطراب دارند حدود هفت برابر بیشتر از حالتی است که فرد اضطراب ندارد. جالب است بدانید بیش از نیمی از کودکانی که لکنت زبان دارند، استرس درونی زیادی دارند. لکنت زبان حتی می تواند ارتباط بین کودکان و اطرافیان آن ها را دچار اختلال کند. علت این موضوع به وجود آمدن حس تحقیر در کودک است. بزرگ تر ها با درک شرایط کودک می توانند رفتار خوبی با او داشته باشند اما کودکان و هم سن و سالان با تحقیر و تمسخر فضا را برای برقراری ارتباط محدود می کنند. این امر به تنهایی لکنت زبان در کودکان را تقویت کرده و ترس و استرس بیشتری به آن ها وارد می کند.

لکنت زبان و ترس

مهارت درمان لکنت زبان

درمان لکنت زبان ناشی از ترس در کودکان با اجرای مهارت های خاصی انجام پذیر است. اول باید بدانید اگر ترس به لکنت کودک شما کمک کرده تا بروز کند و نمایان شود، درصورتی که عامل ترس از بین رود لکنت باقی میماند زیرا ژن لکنت فعال شده است. درصورت ادامه دار بودن ترس استفاده از جلسات روانشناسی در کنار جلسات گفتار درمانی حائز اهمیت است. برخی از کودکان به خاطر لکنت زبان از جمع ها دوری می کنند.

والدین باید بکوشند تا کودک را بیشتر در فضای برقراری ارتباط با دیگران قرار دهند. قرار گرفتن کودک در جمع دوستان و صحبت کردن با آن ها می تواند به وی کمک کند تا سریع تر مهارت برقراری ارتباط را یاد بگیرد. این موضوع همچنین به کودکان کمک می کند تا سعی در بهتر شدن نوع صحبت کردن خود داشته باشند و بهتر بتوانند تکنیک های آموزش گرفته را اجرا کنند. البته نحوه دقیق این کار ها را روانشناس و گفتار درمانگرتان به شما میگوید.

لکنت زبان در کودکان

لکنت زبان تا چه سنی قابل درمان است؟

در کودکان لکنت زبان پس از انجام گفتار درمانی به مرور بهبود پیدا می کند. درمانگران حرفه ای در این زمینه با به کارگیری تکنیک های مختلف درمانی و انجام کاردرمانی و گفتار درمانی تاثیرات مثبت زیادی در روند درمان کودکان مبتلا به لکنت زبان دارند. لکنت زبان در سنین کودکی و در صورت جدی گرفته شدن توسط والدین با سرعت بیشتری نسبت به سنین بزرگسالی قابل درمان خواهد بود. درمان لکنت زبان ناشی از ترس در کودکان شاید علاوه بر جلسات گفتاردرمانی نیاز به جلسات روانشناسی باشد. درصورتی که ترس کودک و مختل کننده است باید فضایی برای کودک فراهم شود که او کاملا بتواند بر شرایط ترسناکی که در ذهن دارد غالب شود. این شرایط توسط روانشناس برای کودک فراهم می شود. هر چقدر که زودتر برای رفع این اختلال گفتاری اقدام شود نتایج بهتر و سریع تر اتفاق می افتد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *