درمان لکنت زبان با ورزش

درمان لکنت زبان با ورزش

هر عارضه ای درمانهای مختلفی دارد. هر فرد بسته به شخصیت و موقعیت خود انتخاب های مختلفی برای درمان عارضه هایی مانند لکنت زبان دارد. ((برای مثال ممکن است برای درمان لکنت زبان دارو، انواع خوراکیها، ورزش و روشهای دیگر پیشنهاد شود.))در این بین شاید برخی از افراد درمان لکنت زبان با ورزش را انتخاب کنند.علت انتخاب این روش توسط افراد این است که نسبت به روشهای دیگر مراحل سالم‌تری را طی میکند و عارضه ای ندارد. ))

اما رابطه بین ورزش و لکنت زبان چیست و ورزش برای لکنت زبان چه سازوکاری دارد؟ آیا اصلا ورزش به درمان لکنت کمک میکند؟

آیا درمان لکنت زبان با ورزش امکان پذیر است؟

اگر بدانید لکنت چیست بهتر میتوانید رابطه بین ورزش و لکنت زبان را درک کنید. لکنت نوعی اختلال در گفتار است. گفتار موثر زمانی صورت میگیرد که تمام اعضای بدن که به سیستم آوایی زبان ربط دارند در کنار هم و به صورت منظم عمل کنند. برای مثال اگر اشکالی در لب و یا حنجره وجود داشته باشد ممکن است گفتار دستخوش تغییراتی شود. بروز ضعف در سیستم آوایی زبان میتواند دلیلی مهم برای گفتار دارای مشکل باشد. اما بروز لکنت با پردازش های مغزی مرتبط است.

و اینگونه است که شما متوجه میشوید درمان لکنت زبان با ورزش امکان پذیر نیست. انواع تمرینات ورزشی میتواند قدرت عضله‌ها و اعضای مربوط به سیستم آوای زبان را افزایش دهد. با ایجاد قدرت در اعضای ضعیف میتوان اشکالاتی که باعث گفتار دارای مشکل است را رفع کرد اما پدازش های مغزی را خیر.

درمان لکنت زبان با ورزش یک روش علمی و ثابت شده نیست. در مراکز و جلسات گفتار درمانی نیز پیشنهاد انجام ورزش های برای کمک در روند درمان لکنت زبان داده میشود. زیرا ورزش کرن میتواند روی میزان اضطراب و استرس شما موثر باشد و همانطور که میدانید اضطراب و لکنت رابطه ی مستقیم دارند.

ورزش و لکنت زبان

تمرینات عالی برای معالجه لکنت زبان با ورزش

درمان لکنت زبان با ورزش زمانی امکان پذیر است که تمرینات و ورزشهای مناسبی را به منظور کاهش اضطراب انتخاب کنید. به عبارتی تمرینات باید در جهت و راستای کاهش استرس و اضطراب با شد. چرا که شدت لکنت زبان با افزایش استرس و اضطراب بیشتر میشود و با کاهش آنها کمتر!

پس درمان لکنت زبان با ورزش به صورت مجزا وجود ندارد و به عبارتی به صورت غیر مستقیم با کاهش میزان استرس و اضطراب نتیجه مثبت خواهد داشت. درمان لکنت زبان با جلسات گفتاردرمانی امکان پذیر است یکی از تمریناتی که در جلسات درمان لکنت زبان صورت میگیرد تمرین آهسته صحبت کردن یا کاهش سرعت است. در واقع نحوه کاهش سرعت را به شکل صحیح و طبیعی برای کاهش شدت لکنت آموزش میبیند.

در ادامه به بررسی چندین تمرین نادرست میپردازیم.

ورزش و لکنت زبان

(( تمرین حروف صدادار

یکی از تمریناتی که به جهت درمان لکنت زبان با ورزش پیش گرفته میشود، تمرین ادا کردن حروف صدادار است. حروف صدادار عبارت است از :

A, E, I, O, U

در این تمرین حروف صدادار باید کشیده تر و با شدت بیشتری بیان شوند. این تمرین در دراز مدت اثرات بی نظیری دارد.)) این یک روش منسوخ و بی تاثیر است که ممکن است طبق دستور بالا به شما پیشنهاد شود.

((ورزش عضلات زبان

در این تمرین فک باید به طور کامل باز شود. این یعنی باید فک تان را تا جایی که امکان دارد باز نگه دارید. همچنان که فک تان باز است زبان تان را به سمت بالا حرکت دهید. زبان تان را آنقدر بالا ببرید که نوک آن به سقف دهان تان برسد. سپس نوک زبان را قدری به سمت داخل دهان هل دهید و همان جا نگه دارید. در پی همین تمرین زبان خود را بیرون بیاورید و سعی کنید آن را به چانه خود برسانید. این تمرین را در ست های متوالی انجام دهید.)) همانطور که میدانید لکنت یک اختلال گفتاری است و با عضله زبان ارتباطی ندارد و توصیه نادرست زیر فقط زمان شما را هدر میدهد.

((آواز خواندن

آواز خواندن یکی از تکنیک هایی است که در درمان لکنت زبان با ورزش به کار میرود. این تمرین به جهت کنترل و تقویت تنفس و ماهیچه های گفتاری فرد صورت میگیرد. چرا که شخص دائما در حال تلاش است تا بتواند کلمات را به بهترین نحو ممکن ادا کند. )) ممکن است این روش به شما پیشنهاد شود شما نیز استفاده کنید و ببینید که اثری از لکنت نیست!! علت این است که در شعر خواندن و چندین موقعیت دیگر مانند صحبت با نوزاد، صحبت با حیوان خانگی و… اثری از لکنت نیست و به صورت طبیعی این اتفاق می افتد و روش درمانی نیست.

رابطه بین ورزش و لکنت زبان باید موثر باشد!

تنها زمانی میتوان ادعا کرد که درمان لکنت زبان با ورزش به خوبی پیش میرود که فاکتور دیگری در این بین دخیل باشد. این فاکتور شرکت منظم و پیوسته در جلسات گفتار درمانی و انجام تمرینات است. به عبارتی اولین مرحله‌ای که برای شروع درمان وجود دارد، انتخاب روش صحیح است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *