تمرینات گفتار درمانی برای لکنت زبان

تمرینات گفتار درمانی برای لکنت زبان

در این مقاله قصد داریم تمرینات گفتار درمانی برای لکنت زبان را بررسی ‌کنیم. لکنت نوعی اختلال است که با مشکلاتی در گفتار بروز می کند. علائم آن شامل کشیدگی کلمات، مشکل در شروع حرف زدن، تکرار صدا یا کلمات، سکوت و مکث در بیان می باشد. برای درمان آن باید علاوه بر گفتار درمانی از انجام تمریناتی در منزل نیز باید استفاده کرد. گفتار درمانگر کمک می‌کند تا فرایند بهبودی سریعتر رخ دهد.

آشنایی با تمرینات گفتار درمانی برای لکنت زبان

تمرین تنفس برای رفع لکنت

“یکی ازتمرینات گفتار درمانی برای لکنت زبان تمرین تنفس است. درمانگر از بیمار می خواهد که به پشت دراز بکشد و زانوهایش را خم کند. یک دست روی شکم و یک دست روی قفسه سینه قرار می‌گیرد. عملیات دم تا زمانی که شکم پر شود ادامه پیدا می‌کند. سپس دست روی سینه قرار گرفته و بازدم انجام می شود.” تمرین تنفس برای همه ی مراجعین مناسب نیست و مثلا در کودکان این تکنیک نا کار آمد است. پس برای انجام صحیح این تکنیک و نحوه تاثیر ان بر لکنت حتما باید از یک گفتار درمانگر متخصص در درمان لکنت استفاده کنید.

تمرین فک

“اغلب تمرینات گفتار درمانی برای لکنت زبان به حرکت فک بستگی دارند. کودک دهان خود را تا حد امکان باز می‌کند و سعی می‌کند زبان خود را به بالای دهان برساند.” این تمرین نادرست و تاثیری در درمان لکنت ندارد. پس اگر این تمرین را تا به حال انجام میدادید زمان حذف آن رسیده است.

همین الان برای درمان لکنت زبان + 15 دقیقه مشاوره رایگان اقدام نمایید.
اگر نمی دانید از کجا باید شروع کنید ما اینجا هستیم تا شما را راهنمایی کنیم پس برای شروع فقط کافیست فرم زیر را در چند ثانیه تکمیل کنید.

برای دریافت 15 دقیقه مشاوره رایگان فرم ذیل را تکمیل نمایید.

بعد از پر کردن فرم زیر منتظر تماس همکاران برای مشاوره و نوبت دهی باشید.

تمرین تلفظ و مکث با صدای بلند

“گفتار درمانگر در این تمرین از نمونه تمرینات گفتار درمانی برای لکنت زبان از بیمار می خواهد حروف صدا دار را با صدای بلند بیان کند. با تمرین مداوم تلفظ حروف صدادار با صدای بلند تلفظ آنها به مرور برای فرد راحت می‌شود. همچنین برای تصحیح مکث های بین کلمات گفتار درمانگر از کودک می خواهد بعد از بیان یک گروه کلمات مکث کند. سپس مجدد شروع به صحبت نماید. با این کار به مرور زمان مکث های بین کلمات از بین می‌رود و به آخر جمله منتقل می شود.

در برخی بیماران مبتلا به لکنت گفتار درمانگر از کودک می‌خواهد که در برابر آینه جملات را بیان کند. در هر مرحله سرعت گفتار بیشتر می‌شود و در آرامش باید جملات بیان شود. مصوت های جمله باید آهسته تلفظ شوند و تنفس آرام باشد تا کمتر دچار لکنت شود. تمام این مراحل توسط گفتار درمانگر در قالب تمرین ها به کودک آموزش داده می‌شود تا راحت‌تر بتواند بر استرس خود غلبه کند.” این تمرین نیز صحیح نیست و همانطور که در ابتدا نوشته “تمرین تلفظ” و شاید برای افرادی که صدا ها را اشتباه تلفظ میکنند مناسب باشد که آن هم چارچوب و قوانین خاص خودش را دارد.

هم چنین آینه میتواند در افرادی که حرکات ثانویه دارند فقط وسیله و ابزاری برای تمرین باشد اما اینطور که جلوی آن بایستیم و با صدای بلند جملات را بیان کنیم تاثیری در درمان و کاهش شدت لکنت ندارد.

تمرین های آرامش بخش برای رفع لکنت

“برای کنترل استرس فرد دارای لکنت گفتار درمانگر با تکنیک های تمرینات گفتار درمانی برای لکنت زبان کمک می‌کند که او آرام‌ سازی تدریجی را انجام دهد. فرد باید عضلات مفصل خود را شل کند. برای این کار باید دراز بکشد و به آرامی نفس بکشد. سپس کف دست ها به سمت بالا و آنها را شل کند. پاها از هم باز و راحت روی زمین قرار می‌گیرند. در هر دم و بازدم پاها ۵ ثانیه شل و سفت می شوند. سپس سایر اعضای بدن را طبق همین برنامه تمرین می‌دهند. بعد از هر کدام از اعضای بدن زمانی را برای استراحت اختصاص می‌دهند. این تکنیک شل سازی عضلات کمک می کند از شدت استرس و اضطراب فرد کم شود و اختلال گفتاری او تحت کنترل درآید.” این تکنیک یک تکنیک خیلی کلی برای کاهش اضطراب است که حتی افرادی که لکنت ندارند نیز میتوانند از آن برای ریلکس کردن استفاده کنند.

تمرینات گفتار درمانی برای لکنت زبان مخصوص کودکان

فرایند گفتار درمانی برای کودکان به صورت انفرادی و در آخر درمان میتواند گروهی باشد. در میان بازی ها، کتاب ها تکنیک هایی به کودکان آموزش داده میشود که بر کاهش شدت لکنت و حذف لکنت موثر است. درمانگر کودک را از علائم بررسی میکند و منتناسب با علائم تکنیک هخا را انتخاب میکند. به کمک تمرینات کودک به مرور می‌تواند به روانی برسد. درمانگر به کمک تمریناتی که میدهد به والدین نحوه ادامه تمرینات را در منزل ادامه میدهد و در ابتدای هر جلسه نحوه انجام تمرینات را با والدین بررسی میکند. درمانگر به کودک مبتلا به اختلال لکنت کمک می کند که در کنار جلسات درمان از جلسات لذت ببرد و با میل رغبت در جلسات حضور پیدا کند.

جمع‌بندی نهایی

افراد مبتلا به لکنت به خصوص کودکان در بازه سنی زیر سه سال حتما باید توسط گفتار درمانگر ویزیت شوند. جلسات گفتاردرمانی هرچه زودتر برای کودک انجام شود او راحت تر می‌تواند مشکلات خود را برطرف کند و شکل صحیح کلمات را بیاموزد.

تمرین گفتار درمانی برای کودک لکنت دار

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *