برای درمان لکنت زبان چه بخوریم ؟【5 ماده موثر】+ویدیو

برای درمان لکنت زبان چه بخوریم ؟

در این مطلب به بررسی این موضوع می پردازیم که برای درمان لکنت زبان چه بخوریم؟ آیا ارتباطی بین لکنت و تغذیه وجود دارد یا خیر! به یاد داشته باشیم لکنت زبان یک عبارت غلط اما شایع است زیرا لکنت ارتباطی با زبان به عنوان عضوی از بدن ندارد! بنابراین در متن این مقاله برخلاف عنوان ازکلمه ی (لکنت) به جای عبارت شایع اما غلط (لکنت زبان) استفاده می کنیم.

متاسفانه شواهد علمی کافی برای بررسی ارتباط بین لکنت و تغذیه موجود نمی باشد. تعداد مقالات موجود در این زمینه از تعداد انگشت های دست هم کمتر می باشد. در واقع اهمیت این موضوع طی سال های گذشته به قدری نبوده است که متخصصان را جذب کند.


موز نخوریم ! تا لکنت نکنیم !!
فرهنگ جامعه ی ما به گونه ای است که ما بعد از شروع یک بیماری یا اختلال خاص ترجیح می دهیم در ابتدا درمان های خانگی را امتحان کنیم ، به همین علت طب سنتی در میان فرهنگ ایرانی طرفداران بی شماری دارد. در رابطه با لکنت هم خانواده ها ترجیح می دهند در ابتدا خوددرمانی را در منزل داشته باشند.

برای همین به توصیه هایی نظیر استفاده از تخم کبوتر، عدم استفاده از غذاهای طبع سرد، عدم استفاده از موز و غیره که توصیه هایی بی پایه و اساس اما بسیار شایع هستند، عمل می کنند. متاسفانه این قبیل توصیه های غیر علمی در جامعه و حتی در فضای مجازی به کرات مشاهده می شود. اما آیا واقعا استفاده یا عدم استفاده از یک غذای خاص می تواند موجب حذف لکنت شود؟ در این مقاله به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

برای درمان لکنت زبان چه بخوریم ؟

متاسفانه گاها شاهد این موضوع هستیم که برخی از درمانگرهای قدیمی ،غیر علمی و ناآگاه به والدین توصیه های غذایی خاصی را دارند. مثل مصرف غذاهای طبع گرم، استفاده از گلاب و غیره.

این قبیل توصیه ها نه در چارچوب وظایف و شان گفتار درمانگران است نه پایه و اساس علمی دارد. بسیار اهمیت دارد که درمانگر شما فرد متخصص در زمینه ی لکنت باشد. یعنی تجربه ی کافی در این زمینه داشته باشد. درمانگر متخصص، تمرکزش را برروی علم گفتار درمانی و مطالب علمی و جدید صرف می کند نه توصیه های بی پایه و اساس.
رشد کودک را قربانی توصیه های غیر علمی نکنیم!
با توجه به اینکه هیچ شواهد قوی بین لکنت و تغذیه وجود ندارد، ما به تمام افراد دارای لکنت توصیه می کنیم که کودک خود را از غذای مقوی خاصی منع نکنند و اجازه دهند تا کودک در مسیر رشد خود از تمام مواد غذایی متناسب و مفید به میزان کافی استفاده کند و افراد و والدین کودکان دارای لکنت، انرژی خود را صرف اجرای تمرینات گفتار درمانی کنند.
اما با توجه به اینکه، مشکل لکنت، نشات گرفته از مغز بوده و مربوط به زبان نیست، می توانید برای تقویت مغز، مواد غذایی زیر را مصرف کنید:

آجیل و خشکبار

تمام مغزها مانند بادام، گردو، بادام هندی، بادام زمینی و فندق، سرشار از ویتامین E و ویتامین B6 هستند. آنها به بهبود عملکرد حرکتی در کودکانی که لکنت دارند کمک می کنند. آنها همچنین آنتی اکسیدانی هستند که از آسیب سلولی محافظت می کنند. گردو سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است و ماده ای ارزشمند برای عملکرد مغز، حافظه و توانایی های تفکر است. این اسید چرب همچنین عملکردهای شناختی را تقویت می کند.

انواع دانه ها

به غیر از آجیل، دانه هایی مانند کتان، چیا، خربزه، کنجد و کدو تنبل نیز حاوی آنتی اکسیدان های قوی مانند ویتامین E هستند که از مغز در برابر آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کند. تخمه آفتابگردان بر خلق و خوی کلی و قدرت پردازش ذهنی تأثیر می گذارد و بنابراین به عنوان یک میان وعده تقویت کننده مغز در نظر گرفته می شود. دانه های کدو تنبل حاوی منیزیم، مس و روی بسیار بیشتری نسبت به سایر دانه ها هستند که به افزایش تمرکز و حافظه کمک می کند.

اسیدهای چرب امگا 3

مطالعات متعدد، ارتباط بین اسیدهای چرب امگا 3 کم و رشد ضعیف، ADHD، تاخیر گفتار، تمرکز و تمرکز ضعیف را نشان داده است. این چربی های سالم برای رشد مغز بسیار مهم هستند و به مدیریت اختلالات گفتاری مانند لکنت زبان در کودکان کمک می کنند.

امگا 3 در مواد غذایی مختلفی وجود دارد، از جمله ماهی سالمون، دانه چیا، گردو و غیره، اما برای آشنایی با مواد غذایی دارای امگا 3 می توانید این مقاله را مطالعه کنید: 18 منبع سرشار از امگا 3

پودر کاکائو

پودر کاکائو خالص (شیرین نشده) حاوی اجزای تقویت کننده مغز است زیرا حاوی تعداد زیادی مولکول آنتی اکسیدان است که اصلی ترین آن، اپی کاتچین است. از این رو پودر کاکائو همچنین یک غذای مهم رشد مغز برای کودکان است.

گیاه آشواگاندا

گیاه آشواگاندا یک آداپتوژن است که برای کاهش اضطراب و استرس استفاده می شود. علاوه بر این، سطح استیل کولین را افزایش می دهد که موجب تقویت حافظه، تمرکز ذهنی و هوش بهتر می شود. آشواگاندا همچنین ارتباط بین سلول های عصبی را بهبود می بخشد و ظرفیت بدن را برای التیام هر گونه آسیب به سیستم عصبی تحریک می کند.

مواد معدنی و لکنت زبان

همانطور که اشاره کردیم، حجم قابل توجهی از تحقیقات در مورد رابطه بین رژیم غذایی و لکنت وجود ندارد. در سال 2017، Hum، Rietveld، Wiedijk و Lieshout یک مطالعه آزمایشی در مورد رابطه احتمالی بین این دو منتشر کردند. این تیم بر این باور بودند که دلایل تجربی و نظری برای بررسی چگونگی تأثیر متابولیسم مس در مغز بر لکنت وجود دارد.

نظرسنجی آنلاین آنها نشان داد که هیچ اثر قابل تشخیصی از مس یا تیامین بر فراوانی و شدت لکنت شرکت کنندگان وجود ندارد. شواهد متوسطی برای اثبات ارتباط بین مصرف تیامین و مس از طریق غذا و اضطراب خود ادراک شده وجود داشت.

اضطراب یا استرس باعث لکنت زبان نمی شود. از این رو، دلیلی وجود ندارد که باور کنیم وجود مواد معدنی و اسیدهای آمینه بیش از حد در رژیم غذایی می تواند باعث لکنت در کودکان یا بزرگسالان شود. علاوه بر این، می توانید با انجام مدیتیشن، ذهن آگاهی و یوگا ، که برای درمان لکنت عالی هستند، اضطراب خود را تسکین دهید.

باکتری های روده و لکنت

هیچ مدرک مستقیمی وجود ندارد که این ادعا را تأیید کند که رژیم غذایی بر لکنت تأثیر می گذارد. با این حال، باید در نظر داشته باشیم که لکنت یک اختلال چند عاملی است.

تعدادی از انتقال دهنده های عصبی (مواد شیمیایی) در مغز بر لکنت تأثیر می گذارند، از جمله دوپامین.

مطالعه‌ای در مورد تأثیر داروهایی که مستقیماً بر مکانیسم‌های دوپامینرژیک و سروتونرژیک تأثیر می‌گذارند، نشان می‌دهد که داروها که ترشح دوپامین را کاهش می‌دهند ممکن است به کاهش لکنت کمک کنند.

این نشان می دهد که دوپامین یکی از عوامل کلیدی است که بر اختلالات روانی در دوران کودکی مانند لکنت تأثیر می گذارد.

تحقیقات متعددی بر روی باکتری های روده و توانایی آنها در تأثیرگذاری بر سطوح انتقال دهنده های عصبی در مغز در حال انجام است. سایکوبیوتیک ها یا مطالعه میکروارگانیسم ها با توانایی تأثیرگذاری بر رفتار ممکن است مسیر جدیدی را برای درمان چندین اختلال از جمله لکنت هموار کند.

در واقع افزایش یا کاهش سطح باکتری های “خوب” روده با کنترل غذایی که فرد مصرف می کند، امکان پذیر است. شاید پیروی از یک رژیم غذایی خاص برای افزایش جمعیت باکتری های مفید و کاهش ترشح دوپامین در مغز ممکن است به زودی یکی از راه های کنترل لکنت زبان باشد.

با این حال، در حال حاضر، این تحقیق هنوز در مرحله نوپایی است، و کنترل لکنت از طریق اصلاح رژیم غذایی هنوز یک فرضیه است.

نوسان لکنت و تغذیه


یکی از دلایلی که خانواده ها مدام به دنبال پیدا کردن ارتباط بین لکنت و مواد غذایی هستند، نوسان لکنت است.به محض شروع نوسان ها افراد به دنبال یافتن دلیل هستند.که گاها والدین یا بزرگسالان دارای لکنت ، علت نوسان را با تغذیه ی خود مرتبط می دانند.گزارش هایی که ما در مورد این موضوع ( تغذیه و لکنت) دریافت کرده ایم ضد و نقیض و ضعیف بوده اند.
اما باید بدانیم که لکنت یک اختلال چندفاکتوری است یعنی برای شروع لکنت ، برای مزمن شدن لکنت ، برای تشدید لکنت ، عوامل متعددی دخیل هستند. فرض کنیم برای یک فرد دارای لکنت، یک ارتباط قوی بین لکنت و تغذیه پیدا کنیم . آیا اگر صرفا روی این موضوع تمرکز کنیم می توانیم لکنت فرد را درمان کنیم ؟ طبیعتا نه ! این ( نه ) برمبنای شواهدعلمی است که ارتباطی قوی بین لکنت و تغذیه را تایید نمی کنند و همینطور والدین بسیاری وجود داشتند که با وجود کنترل تغذیه ، بهبودی قطعی و دایمی درلکنت کودکشان ندیده اند.

درمان لکنت و تخم کبوتر !


یکی از شایع ترین توصیه های غلط در مورد درمان لکنت ، مصرف تخم کبوتر است ! یکی از والدین از خاطراتش در مورد این موضوع صحبت می کرد: ( روزانه به کودکم تخم کبوتر می دادم ، طب سنتی هم توصیه ی غذاهای طبع گرم را کرده بود ، اما طی چهار ماه نه تنها لکنت کودکم درمان نشد، بلکه تمام بدن کودکم پراز لکه های قرمز شده بود که گمان می کنم به خاطر مصرف زیاد غذاهای طبع گرم بود!)
سس مایونز ، علت لکنت ؟!!!
سروا کودکی مدرسه رو بود، در زمان آشنایی ما ، مادر تمام راه های علمی و غیر علمی را طی کرده بود. مادر می گفتند: تقریبا چند سالی است که به سروا ، سس مایونز! هندوانه و ماست نمی دهم ! گفتم :چرا ؟ گفتند چون احساس می کنم که لکنت کودکم با مصرف غذاهای طبع سرد و سس مایونز ، افزایش پیدا می کند! به مادر گفتم : گفتاردرمانی برای کودک شما کفایت می کند ، لطفا محدودیت های غذایی را بردارید سر هر وعده ای که کودک از غذاهای مورد علاقه اش منع می شد ، یک تنش بین والد و کودک اتفاق می افتاد.
تقریبا یک سال است که سروا به درمان قطعی رسیده است و هرغذایی که مورد علاقه اش است را مصرف می کند.

سخن پایانی

ما در این مقاله سعی کردیم به این سوال که برای درمان لکنت زبان چه بخوریم؟ پاسخ جامعی بدهیم. تاکید کردیم که هنوز تحقیقات ثابت شده ای وجود ندارد که ارتباط مستقیم تغذیه و درمان لکنت را اثبات کند. ما سعی کردیم باورهای غلط در مورد تغذیه و درمان لکنت را بررسی کرده و مواد تغذیه ای برای درمان مغز که منشا اصلی لکنت است را معرفی کنیم.

شما چه توصیه های غیر علمی دیگری را شنیده اید یا قبلا انجام داده اید؟
آیا مصرف غذای خاصی باعث حذف لکنت در کودک شما ، یا در شما به عنوان یک فرد بزرگسال دارای لکنت شده است؟ در بخش نظرات، دیدگاه های خود را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *