افسردگی و لکنت زبان

افسردگی و لکنت زبان

لکنت زبان یک اختلال گفتاری است که می تواند زمینه ارثی و یا محیطی داشته باشد. این اختلال در ارتباط گرفتن با دیگران اشکال ایجاد می کند و احتمالا روابط اجتماعی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد. همچنین ممکن است فرد درگیر با لکنت زبان مورد تمسخر و یا طرد اجتماعی قرار گیرد. همه این موارد می توانند زمینه ساز اختلال  اضطراب اجتماعی و در نتیجه گوشه گیری و انزوا اجتماعی شوند. یکی از مواردی که همایند اختلال اضطراب اجتماعی و گوشه نشینی است، افسردگی می باشد. در این مقاله قصد داریم به بررسی موضوعات پیرامون افسردگی و لکنت زبان و ارتباط این دو بپردازیم.

افسردگی چیست؟

شاید بهتر باشد ابتدا به توضیح موارد بیان شده در عنوان مقاله بپردازیم تا فهم موضوع آسان تر شود. افسردگی یکی از اختلال های شایع در جامعه امروزی است. زمانی به حالت غم، ناامیدی و احساسات منفی نام افسردگی می دهند که در زندگی طبیعی اختلال ایجاد کند. البته افسردگی دارای طیف گسترده ای می باشد. افسردگی به طور معمول با افکار نشخوار شونده ای که بر زندگی و رفتار فرد تاثیر می گذار همراه است. ژنتیک، سابقه خانوادگی، شرایط محیطی و بهم ریختگی هورمون ها از جمله موارد ایجاد کننده افسردگی می باشد. حال که با افسردگی آشنا شدید نوبت آن رسیده که به بررسی ارتباط افسردگی و لکنت زبان بپردازیم.

آیا افسردگی و لکنت زبان با یکدیگر ارتباط دارند؟

چرا لکنت زبان می تواند زمینه ساز افسردگی باشد؟

لکنت زبان فقط از زاویه بیرونی یک مشکل در بیان کلمات است. اما در حقیقت دارای تبعات روانی و روحی زیادی می باشد. فردی ک دچار این اختلال است در ارتباطات روزمره دچار مشکل می شود. این فرد همچنین به مقایسه خود با دیگر همسالان خود می پردازد و این مسئله باعث احساس ضعف و ناتوانی در او می شود. در پژوهشی با موضوع شیوع افسردگی در کودکان بیان شده است که افسردگی و لکنت زبان در کودکان همایند هم هستند. طبق بررسی های انجام شده، پژوهشگران متوجه شدند که افسردگی در بین کودکان دارای لکنت زبان دارای شیوع بیشتری می باشد.

احساسات منفی و افسردگی در دختران دارای لکنت زبان نسبت به پسر های درگیر با این موضوع بیشتر است.

در همین مقاله قید شده است که دختران دارای لکنت زبان بیشتر با مسئله افسردگی درگیر هستند. شاید بتوان این مسئله را با تفاوت های عاطفی در دختران و پسران تبیین کرد. زیرا دختران به طور معمول بیشتر درگیر احساسات و عواطف نسبت به از پسران هستند. این مسئله باعث می شود که دختر ها حساس تر و خلق و خوی آسیب پذیر تری داشته باشند. در حالی که به دلیل لکنت زبان تا حدودی این عواطف و احساسات تحت تاثیر قرار میگیرند.

علت تحت تاثیر قرار گرفتن روابط اجتماعی

در این بخش قصد داریم دو عامل که باعث کاهش روابط اجتماعی افراد دارای لکنت زبان می شود صحبت کنیم. مورد اول مربوط به واکنش مردم نسبت به لکنت زبان است. زیرا افراد به طور معمول صبر کافی برای شنیدن سخن این افراد را ندارند. واکنش های منفی مثل تلاش برای تکمیل کردن سخنان آنها و یا نشان دادن بی صبری در سلامت روان آنها تاثیر منفی می گذارد. مورد بعدی مربوط به تمسخر و یا بی توجهی افراد می باشد. این نکته را بدانید که هر رفتار شما بر روحیه حساس این افراد تاثیر دارد و میتواند باعث ایجاد و یا تشدید افسردگی لکنت زبان شود.

سخن پایانی

رفتار شما بر میزان افسردگی و لکنت زبان افراد درگیر با مشکلات گفتاری تاثیر گذار است. همواره سعی کنید در ارتباط با افراد درگیر مشکلات جسمانی و روانی صبر و شکیبایی پیشه کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *