آیا گردو باعث لکنت زبان در کودکان می شود؟ یا به درمان کمک می ‎کند؟

آیا گردو باعث لکنت زبان در کودکان می شود؟

آیا گردو باعث لکنت زبان در کودکان می شود؟ چه غذاهایی باعث تشدید لکنت زبان می‎شوند و چه غذایی به درمان لکنت کمک می‎کنند؟ بعضی ها میگویند “بسیاری از خوردنی‎ها و آشامیدنی‎ها وجود دارند که افراد مبتلا به لکنت زبان از خوردن آن‎ها منع می‎شوند. در مقابل خوردن برخی غذاها توصیه می‎شود.”

برخی از متخصصان طب سنتی، یک بخش مهم از پروسه درمانی را رعایت رژیم غذایی می‎دانند. به دلیل اینکه معتقد هستند که غذاهای سرد باعث تشدید لکنت زبان می‎شوند. بنابراین برخی از این افراد معتقدند بعضی خوردنی‎ها و نوشیدنی‎های با مزاج سرد برای افراد مبتلا منع مصرف دارد.

در این مقاله قصد داریم به بررسی این موارد بپردازیم:

لکنت زبان در DSM-5 به عنوان اختلال روانی گفتار معرفی شده است. در این نوع اختلال ارتباطی، گفتار فرد، روان و سلیس نیست. فرد در زمان بیان هجا و اصوات، در ابتدای کلمات یا بخشی از جمله دچار وقفه یا تکرار می‎شود. لکنت زبان به دو نوع کلونیک و تونیک تقسیم می‎شود.

آیا گردو باعث لکنت زبان در کودکان می شود؟ شناخت مزاج گردو در طب سنتی

آیا گردو باعث لکنت زبان در کودکان می شود؟ برای رسیدن به جواب این سوال از دیدگاه طب سنتی ابتدا بهتر است مزاج گردو را بشناسیم. گردو در طب ایرانی دارای مزاج گرم و خشک است. برای تقویت مغز و حتی معده و کبد مفید است. مصرف آن به ویژه در فصل سرد توصیه می‎شود. رطوبت‎های زائد را از بدن دفع می‎کند. یک غذای کامل است و فواید بسیاری برای بدن دارد. گردو سرشار از چربی مفید، مواد معدنی و ویتامین‎هایی مانند آهن و مس است. سنگ کلیه را رفع و مزاج را به سمت معتدل شدن سوق می‎دهد.

ناگفته نماند که در طب سنتی چهار مزاج شناخته شده است: گرم و خشک، گرم و تر، سرد و خشک، سرد و تر

پس تا اینجا متوجه خواص گردو شدیم اما آیا بر روی لکنت تاثیر دارد یا خیر؟

آیا گردو باعث لکنت زبان در کودکان می شود؟

منشا لکنت زبان در طب سنتی

آیا گردو باعث لکنت زبان در کودکان می شود؟ “در طب سنتی این سوال غلط است. بلکه گردو برای تقویت بدن و حتی دستیابی به یک مزاج متعادل مفید است. در طب سنتی، سردی باعث سستی می‎شود. بالطبع مغز سرد شده و فعالیت آن کم می‎شود. همچنین سردی باعث شل شدن ماهیچه‎ها می‎شود.

زمانی که ما انواع نوشیدنی‎ها و خوردنی‎ها را میل می‎کنیم به تمام بدن می‎رسند. سردی ناشی از خوردنی‎ها بر روی عضلات و دستگاه گویایی تاثیر می‎گذارند. به همین جهت برخی از متخین طب سنتی معتقد هستند در دوره درمان اختلال لکنت زبان، باید از مصرف غذاهای سرد خودداری کرد. بنابراین بهتر است غذاهای با مزاج گرم و معتدل را جایگزین کرد.

آیا گردو موجب لکنت زبان در کودکان می شود؟ جواب این سوال خیر است. برعکس به درمان لکنت زبان کمک می‎کند.”

باید بدانید که درست است که گردو باعث لکنت نمیشود اما این که بگوییم به درمان لکنت کمک میکند کاملا نادرست است زیرا در لکنت اختلال در پردازش مغزی مشاهده شده و سستی و شلی ماهیچه ها علت لکنت نیستند که با سردی و گرمی غذا ها قابل درمانم باشند.

غذاهایی که دارای مزاج سرد هستند، مضر برای اختلال لکنت زبان

تا اینجا جواب سوال «آیا گردو باعث لکنت زبان در کودکان می شود؟» را دانستیم. مضر بودن گردو برای لکنت زبان یک باور غلط است. در مقابل این سوال به وجود می ‎آید که چه غذاهایی برای لکنت زبان مضر هستند؟ ” برخی از غذاها که به شما توصیه میشود از سبد غذایی حذف شوند عبارتند از:

  • حبوباتی مانند عدس
  • نوشابه و نوشیدنی‎های سرد
  • لبنیات مانند پنیر، شیر و دوغ
  • غذاهایی مانند ماهی، سالاد، انواع ترشیجات
  • میوه‎هایی مانند آلوزرد، آلوسیاه، خیار، سیب ترش، توت فرنگی، هندوانه، چغاله

گردو، شیر موز، شیر عسل، خرما و بسیاری غذاهای دیگر جایگزین مناسبی هستند. نکته مهم این است که این رژیم غذایی محدود به دوره درمان است. بعد از سپری کردن دوره درمان، منعی برای مصرف آن‎ها وجود ندارد.” لازم است بدانید غذاهای بالا مفید و مخصوصا برای کودکانی که در دوره رشد هستند لازم و واجب هستند. حذف این غذا ها در دوره ی درمان و جلسات گفتاردرمانی لازم نیست.

تحقیقات علمی و پاسخ آن

آیا گردو موجب لکنت زبان در کودکان می شود؟ در تحقیقات علمی اثبات نشده است که گردو باعث لکنت می‎شود یا به درمان آن کمک می‎کند. در مورد غذاها و نوشیدنی‎های با مزاج سرد نیز تحقیقات علمی رسمی انجام نشده است.

دستورات ذکر شده حتی جنبه تجربی هم ندارند و برای گفتاردرمانگرها اثبات نشده‎اند. بنابراین اگر برای درمان اختلال لکنت زبان به گفتار درمانگر مراجعه کردید از سابقه و اثربخشی درمان‎های او مطمئن شوید. به یاد داشته باشید در درمان لکنت فقط از یک گفتاردرمانگر متخصص درمان لکنت کمک بگیرید.

همین الان برای درمان لکنت زبان + 15 دقیقه مشاوره رایگان اقدام نمایید.
اگر نمی دانید از کجا باید شروع کنید ما اینجا هستیم تا شما را راهنمایی کنیم پس برای شروع فقط کافیست فرم زیر را در چند ثانیه تکمیل کنید.

برای دریافت 15 دقیقه مشاوره رایگان فرم ذیل را تکمیل نمایید.

بعد از پر کردن فرم زیر منتظر تماس همکاران برای مشاوره و نوبت دهی باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *