چه چیزی باعث زود حرف زدن کودک میشود【5 راه ساده】+تغذیه

چه چیزی باعث زود حرف زدن کودک می شود

سن حرف زدن کودک، یکی از دغدغه های اصلی والدین است. در حقیقت حرف زدن کودکان بیانگر اینست که او توانسته به خوبی با دنیای پیرامون خود ارتباط برقرار کند. مهارت حرف زدن در کودکان بیشتر طی یک تا دو سالگی و بصورت متفاوت بروز می کند. والدین نقش موثری در روند حرف زدن فرزندشان دارند که در ادامه به نکات مهم اشاره خواهد شد. اما چه چیزی باعث زود حرف زدن کودک می شود؟ برای زود حرف زدن کودک چه کنیم؟

اینها سوالاتی است که احتمالا ذهن شما را هم درگیر کرده. در این مقاله سعی می کنیم راهکارهای کاملا علمی و عملی برای پاسخ به این سوالات ارائه کنیم تا برای کودک دلبند شما کاملا اثر گذار باشد.

از تولد تا 3 ماهگی

کودک در این سن، به صداها گوش می کند و سعی می کند همان صداهایی که شما می سازید را در بیاورد. شما باید در این سن به کودک خود بیاموزید که این صداها چقدر می توانند خوب باشند و حس خوبی از این صداها دریافت کند. برای این کار کافی است این چند راهکار را اجرا کنید:

  • برای کودک خود آواز یا لالایی بخوانید. شما حتی می توانید این کار را قبل از تولد کودک، انجام دهید. او صدای شما را خواهد شنید و با دقت به آن توجه خواهد کرد. حسی که از این صدا می گیرد برایش بسیار اهمیت دارد. حتی می توانید صحبت های معمولی و روزمره خود با کودک تان را نیز به صورت آواز به او بگویید.
  • با کودک خود صحبت کنید و هنگام صحبت کردن ،لبخند بزنید. او کلمات را نمی فهمد اما از صدای شما و لبخندی که می زنید بسیار خوشش می آید. حتی وقتی در حال صحبت کردن با دیگران هستید و کودک تان در کنار شماست، سعی کنید با لبخند با فرد کناری خود صحبت کنید.
  • در مورد کارهایی که در حین تغذیه، تعویض و حمام کردن آنها انجام می دهید، صحبت کنید.
  • صداهایی را که کودک شما به آنها عکس العمل نشان می دهد تکرار کنید.

این مطالب را نیز مطالعه کنید:

آیا موز باعث دیر حرف زدن کودک می شود؟

7 نکته در مورد حرف زدن با کودکان دارای لکنت

آیا گردو باعث لکنت زبان در کودکان می شود؟

از 3 تا 6 ماهگی

در این سن، کودک شما در حال یادگیری نحوه صحبت اطرافیان با یکدیگر است. شما با راهکارهای زیر می توانید به وی کمک کنید تا این یادگیری روند بهتری داشته باشد:

  • هنگام صحبت با کودک خود، وی را نزدیک صورت خود نگه دارید تا به چشمان شما نگاه کند.
  • با او صحبت کنید و همزمان لبخند بزنید.
  • وقتی کودک شما غرغر می کند، صدای او را تقلید کنید.
  • اگر سعی کرد همان صدایی که شما انجام می دهید را در بیاورد، مجددا آن کلمه را بگویید.

از 6 تا 9 ماهگی

کودک در این سن با صداها بازی خواهد کرد و احتمالا کلماتی را هم به زبان بیاورد. برخی از این کلمات مانند “بابا یا “ماما” به نظر می رسند. کودک با شنیدن صدای شاد لبخند می زند و با شنیدن صدای عصبانی گریه می کند یا ناراحت به نظر می رسد. شما می توانید با کمک کارهای زیر، به کودک کمک کنید کلمات را بفهمد (حتی اگر هنوز نتواند آنها را بگوید):

  • بازی هایی مانند Peek-a-Boo یا Pat-a-Cake را انجام دهید. به او کمک کنید دست هایش را همراه با قافیه حرکت دهد.
  • یک اسباب‌بازی به او بدهید و چیزی در مورد آن بگویید، مانند «این یه خرسه».
  • بگذارید خودش را در آینه ببیند و از او بپرسید: “این کیست؟” اگر جواب نداد اسمش را بگویید.
  • از کودک سوالاتی بپرسید، مانند “بابا کجاست؟” اگر جواب نداد به او نشان دهید کجاست.

از 9 تا 12 ماهگی

یک نوزاد در این سن، شروع به درک کلمات ساده می کند. اگر «نه-نه» بگویید او می ایستد تا به شما نگاه کند. اگر کسی بپرسد “مامان کجاست؟” او به دنبال شما بوده و به طرف تان اشاره می کند، صدایی از خود در می آورد و از بدن خود برای “گفتن” آنچه می خواهد، استفاده می کند.

به عنوان مثال ممکن است به شما نگاه کند و دستانش را به نشانه اشاره بالا بیاورد. او ممکن است یک اسباب بازی به شما بدهد تا به شما اطلاع دهد که می خواهد بازی کند. کارهایی که در این سن می توانید برای کمک به حرف زدن کودک، انجام دهید عبارتند از:

  • گفتن اسم و اشاره به چیزهایی که هر دو می توانید ببینید، به عنوان مثال، “ببین، یک گربه”. این به کودک شما کمک می کند کلمات را یاد بگیرد و به مرور زمان شروع به کپی کردن از شما خواهد کرد. همانطور که کودک شما بزرگتر می شود، جزئیات بیشتری را اضافه کنید، مانند “ببین، یک گربه سیاه”.
  • یک کتاب مصور یا کتابی که دارای تصاویر زیاد است، پیدا کنید و با کودک خود به تصاویر آن نگاه کنید. لازم نیست کلمات و جملات کتاب را بخوانید، فقط در مورد تصاویری که هر دو می بینید صحبت کنید.

از 12 تا 18 ماهگی

  • اگر فرزندتان سعی می کند کلمه ای را بگوید اما اشتباه تلفظ می کند، آن کلمه را به درستی بیان کنید. مثلاً اگر به پدر خود اشاره می کند و می گوید “با”، شما باید با “بله، بابا است” پاسخ دهید. هرگز کودک خود را به خاطر اشتباه تلفظ کردن کلمه ای، مورد انتقاد قرار ندهید.
  • دایره واژگان کودکتان را با دادن گزینه هایی مانند «سیب می خواهی یا موز؟» به او افزایش دهید.
  • اسباب‌بازی‌ها و کتاب‌هایی که صدا ایجاد می‌کنند به مهارت‌های شنیداری کودک شما کمک می‌کنند.
  • از خواندن شعرهای قافیه دار و آهنگ های مهد کودک که همراه با حرکات بدن و دستها هستند استفاده کنید.

از 18 ماهگی تا 2 سالگی

یک سری کلمات را در داخل جملات مختلف تکرار کنید، به عنوان مثال، “کفش هایت کجا هستند؟”، “امروز کفش آبی پوشیده ای؟” یا “بیا کفشت را باهم بپوشانیم”. تکرار به کودک شما کمک می کند تا کلمات را به خاطر بسپارد.

  • از جملات دستوری ساده استفاده کنید. کودک شما در این سن برخی از دستورالعمل ها را می فهمد، مانند “لباست را بگیر” یا “در را ببند”. کوتاه و ساده نگه داشتن این جملات دستوری به درک کودک شما کمک می کند.
  • سعی کنید از کودک خود بپرسید “فلان چیز کجاست؟” تا کودک شما به طرف آن اشاره کند.
  • از کودک خود بخواهید به گوش، بینی، پا و سایر اعضای بدن خود اشاره کند.
  • مدت زمان تماشای تلویزیون روزانه کودک خود را محدود کنید. در این سن، بازی کردن و گوش دادن به داستان، به یادگیری او بیشتر کمک می کند.

از 2 سالگی تا 3 سالگی

در این سن، مهارت های زبانی کودک به سرعت رشد می کند. او کلمات بیشتری را برای ایجاد جملات ساده مانند “مامان بیا اینجا” را با هم ردیف می کند. او قادر خواهد بود به سوالات ساده ای مانند “عروسک ات کجاست؟” پاسخ دهد. تا 36 ماهگی او می تواند به سوالات پیچیده تری مانند “وقتی گرسنه ای باید چیکار کنی؟” پاسخ دهد. کودک شما در این سن کارهایی مانند رفتن به محل کار، نگهداری از بچه های خود(عروسک ها)، ماشین سواری و غیره را بازی می کند.

در این سن می توانید به کودک خود کمک کنید تا تمام کلمات جدیدی که یاد گرفته است را کنار هم بگذارد و چیزهایی را به او بیاموزید که دانستن آنها در موارد زیر ضروری است:

  • به کودک بیاموزید که نام و نام خانوادگی خود را بگوید.
  • از تعداد، اندازه و شکل چیزهایی که کودک به شما نشان می دهد بپرسید.
  • سؤالات باز بپرسید که پاسخ «بله» یا «خیر» ندارند. این به آنها کمک می کند تا ایده های ذهنی خود را ساخته و یاد بگیرند که آنها را بیان کنند.مثلا اگر چند پرنده روی درخت می بینید، می‌توانید بگویید: «چه پرنده های خوشگلی! راستی اون پرنده ها چندتا هستن؟ کجا میرن؟ بعد صبر کنید و منتظر پاسخ فرزندتان بمانید. در صورت نیاز می توانید پاسخی پیشنهاد دهید. مثلا بگویید “من 3 تا میبینم” یا “مثل اینکه دارن میرن خونه اشون”.
  • بازی هایی که شما و کودک تان نقش یک شخص یا چیز دیگیری را بازی می کنید، زیاد انجام دهید. اجرای داستان ها و ایفای نقش، فرصت های غنی برای استفاده و یادگیری زبان ایجاد می کند.
  • تلویزیون و گوشی را خاموش کنید و اجازه دهید کودک از بازی آرام، آواز خواندن و صحبت کردن با شما لذت ببرد.

کدام مواد عذایی برای زود حرف زدن کودک کمک می کند؟

بدون مغز، زبان و صحبت کردنی وجود نخواهد داشت. مغز انسان دارای چند ناحیه است که مختص پردازش و تولید زبان است. افزودن غذاهایی که از رشد مغز حمایت می کنند می تواند به بهبود رشد زبان کمک کند ، ولی به این معنی نیست که برای درمان تاخیر گفتار کودک خود از مواد غذایی خاصی استفاده کنید! خوردن بعضی مواد غذایی روی یادگیری و حافظه اثر می گذارند ، و باعث به حرف آمدن کودک نمیشوند!

نکته مهم: مواد غذایی که در زیر به آن ها اشاره شده است، باید به تناسب سن کودک و با مشورت پزشک، مصرف شود.

آجیل و خشکبار

تمام مغزها مانند بادام، گردو، بادام هندی، بادام زمینی و فندق سرشار از ویتامین E هستند و به تقویت حافظه کمک می کنند. آنها همچنین آنتی اکسیدانی هستند که از آسیب سلولی محافظت می کنند. گردو سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است و ماده ای ارزشمند برای عملکرد مغز، حافظه و توانایی های تفکر است. این اسید چرب همچنین عملکردهای شناختی را تشویق می کند.

دانه های گیاهی

به غیر از آجیل، دانه هایی مانند کتان، چیا، خربزه، کنجد و کدو تنبل نیز حاوی آنتی اکسیدان های قوی مانند ویتامین E هستند که از مغز در برابر آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کند. تخمه آفتابگردان بر خلق و خوی کلی و قدرت پردازش ذهنی تأثیر می گذارد و بنابراین به عنوان یک میان وعده تقویت کننده مغز در نظر گرفته می شود.

دانه های کدو تنبل حاوی منیزیم، مس و روی بسیار بیشتری نسبت به سایر دانه ها هستند که به افزایش تمرکز و حافظه کمک می کند. به همین جهت، یکی از ساده‌ترین خوراکی‌های تقویت‌کننده مغز برای کودکان به شمار می رود.

اسیدهای چرب امگا 3

مطالعات متعدد ارتباط بین اسیدهای چرب امگا 3 کم و رشد ضعیف، ADHD، تاخیر گفتار، عدم تمرکز و تمرکز ضعیف را نشان داده است. این چربی های سالم برای رشد مغز بسیار مهم هستند ولی تحقیقات ثابت شده ای وجود ندارد که تاثیر مستقیم این مواد را بر رشد گفتار و زبان نشان دهد.

غذاهای حاوی روی، فسفر، منیزیم

برای رشد کلی کودک، غذاهای حاوی روی، فسفر، منیزیم را در رژیم غذایی بگنجانید.این غذاها شامل غذاهای لبنی، ماهی، برنج، آجیل، شکلات، اسفناج، گوجه فرنگی، زنجبیل، زیره، میخک، تخم مرغ، لوبیا، نخود، ماست و غیره می شود.

غذاهای غنی از اسید فولیک یا ویتامین B9

غذاهای غنی از اسید فولیک یا ویتامین B9 به پیشگیری از نقص عصبی کمک می کند. سبزیجات دارای برگ سبز تیره و غذاهای غنی شده با اسید فولیک مانند نان، آرد گندم را در رژیم غذایی کودک خود بگنجانید.

با کودک صحبت کنید

اگر برایتان مهم است که چه چیزی باعث زود حرف زدن کودک می شود، باید به صحبت کردن با کودکتان اهمیت دهید. سعی کنید که ارتباط کودک با شما و با محیط اطرافش زیاد باشد. خواندن کتاب برای کودک و نشان دادن تصاویر کتاب های مخصوص سنش به او به این ارتباط گیری بیشتر کمک می کند.

در واقع شما با این کار ذهن او را فعال خواهید کرد و مغز واکنش بیشتری نسبت به پاسخگویی از خود نشان می دهد. هر چقدر که شما واژه ها و اصوات را بیشتر برای کودک تکرار کنید میزان یادگیری، تسلط او و تلاشی که برای تکرار کردن و حرف زدن دارد بیشتر خواهد شد.

استفاده از زبان اشاره یا زبان بدن را فراموش نکنید…

چه چیزی باعث زود حرف زدن کودک می شود؟ آیا فقط باید با کودک صحبت کنیم؟ بی شک جواب منفی است. راهکار های مختلف همیشه نتایج متفاوتی را به همراه دارد. یکی از مهم ترین نکاتی که والدین باید به آن اهمیت دهند، استفاده از زبان اشاره است.

در حقیقت کودک شما قبل ازینکه حرف بزند خواسته هایش را با اشاره به شما می فهماند. تحقیقات نشان داده است که آموزش زبان بدن یا ژسچر های ارتباطی به کودکان نقش موثری در رشد مهارت های کلامی آن ها دارد.

بازی با کودکان

به حرف آوردن کودکان شیوه های مختلفی دارد که بازی کردن با آن ها یکی از بهترین گزینه های پیش روی والدین است. در واقع بهترین مهارتی که کودک در بازی کردن بدست می آورد مهارت حرف زدن است. شما هنگام بازی با کودکتان بار ها یک واژه را برای او تکرار می کنید.

برای مثال در توپ بازی کردن، کلمه توپ بار ها گفته می شود و او نیز سعی در تکرار این کلمه خواهد داشت. هنگام بازی کردن کودکان با دقت زیادی گوش می دهند و تمامی حرکات و حرف ها را تقلید خواهند کرد.

همین الان برای درمان لکنت زبان + 15 دقیقه مشاوره رایگان اقدام نمایید.
اگر نمی دانید از کجا باید شروع کنید ما اینجا هستیم تا شما را راهنمایی کنیم پس برای شروع فقط کافیست فرم زیر را در چند ثانیه تکمیل کنید.

برای دریافت 15 دقیقه مشاوره رایگان فرم ذیل را تکمیل نمایید.

بعد از پر کردن فرم زیر منتظر تماس همکاران برای مشاوره و نوبت دهی باشید.

به حرف آوردن کودکان با انتظار برای پاسخ

برای حرف زدن کودکان همیشه والدین نباید وارد عمل شوند. گاهی باید با صبر و سکوت به کودک فرصتی برای نشان دادن یک عکس العمل مناسب داد. به کارگیری این راهکار برای حرف زدن کودک و تلاش برای اینکه او بتواند واکنشی در لحظه داشته باشد بسیار ضروریست. ابتدا کودک با صدا درآوردن به والدین خود واکنش نشان می دهد و به مرور با یادگیری واژه ها با حرف زدن  و بیان کلمات با آن ها ارتباط گیری می کند.

راهکار برای حرف زدن کودک

نگران تاخیر در حرف زدن کودک نباشید

تاخیر در حرف زدن کودک یک امر طبیعی در اوایل ارتباط گیری او با والدین است. (در واقع اینجا منظور از تاخیر در حرف زدن تاخیر در پاسخ لحظه ای است) دفعات اولی که شما در انتظار پاسخی کوتاه از سمت فرزندتان هستید ممکن است این ارتباط چند لحظه یا چند دقیقه کوتاه طول بکشد.

حتما نگران خواهید شد و با خود فکر می کنید که چه چیزی باعث زود حرف زدن کودک می شود؟ جالب است بدانید که این مکث برای او مفید است. شما با او سخن می گویید و منتظر می مانید تا ببینید چه واکنشی در برابر حرف زدن از خود نشان می دهد.

این موضوع کودک را آگاه می کند که شما به او توجه می کنید و تلاش برای حرف زدن و ارتباط برقرار کردن را آموزش می بیند. استفاده از تکنیک های مختلف به کودکان کمک می کند تا از توانایی های خود به بهترین نحو ممکن و در زمان مناسب آن استفاده کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *