آیا لکنت زبان معافیت سربازی دارد؟

آیا لکنت زبان معافیت سربازی دارد؟

آیا لکنت زبان معافیت سربازی دارد؟ اختلال در تکلم یکی از مواردی است می تواند باعث معافیت از سربازی شود. می دانیم که یکی از اختلالاتی که در تکلم است لکنت زبان می باشد که افراد در این حالت برای گفت و گو با مشکل مواجه می شوند. زمانی که گفتار معمولی افراد دچار مشکل شود ممکن است باعث بروز مشکلات دیگر شود که به دلیل اهمیت و خطیر بودن خدمت سربازی افراد دارای لکنت از سربازی معاف می شوند. البته که معافیت به دلیل اختلال در گفتار و لکنت زبان دارای شرایطی است. مسلما شرایط این معافیت را نظام وظیفه تعیین می کند. در ادامه به شرایط معافیت سربازی به دلیل لکنت زبان خواهیم پرداخت.

آیا لکنت زبان معافیت سربازی دارد؟ شرایط نظام وظیفه در این مورد کدام است؟

آیا لکنت زبان معافیت سربازی دارد یا خیر؟ بایستی برای پاسخ به این سوال شرایط معافیت نظام وظیفه را مورد بررسی قرار داد. البته که لکنت زبان دارای معافیت سربازی است. اما طبق آخرین شرایط و ضوابط قانون نظام وظیفه اگر شخص دارای شرایط خاصی از لکنت زبان باشد و دارای لکنت زبان شدید باشد، معاف از سربازی خواهد بود.

بخش بیماری های اعصاب و روان نظام وظیفه اعلام کرده است که اگر فرد در گفتار خود دارای مشکلاتی باشد و دارای لکنت زبان باشد شانس معافیت پزشکی را خواهد داشت. می دانیم که خدمت سربازی به دلیل زندگی گروهی و سر و کار داشتن با انواع اسلحه و پاسداری از مراکز یا مرز ها به شدت موقعیت حساسی تلقی می شود.  در نتیجه افرادی که توانایی حضور در این موقعیت ها را نداشته باشند از سربازی معاف می شوند. لکنت زبان و اختلالات گفتاری مربوط به بخش اعصاب و روان نظام وظیفه است. البته به یاد داته باشید که لکنت یک اختلال گفتاری است و به طور کلی اختلال اعصاب و روان محسوب نمی شود. پزشکان برای اعطای معافیت پزشکی فرد را معاینه و ویزیت می کنند.

آیا لکنت زبان معافیت سربازی دارد؟ در صورت وجود اختلال شدید و کارساز در گفتار فرد معافیت پزشکی وی صادر خواهد شد. بنابراین فرد باید دارای اختلال تکلم باشد، تا از خدمت سربازی معاف شود. اما این اختلالات دارای انواع مختلفی است.

انواع اختلالات گفتاری کدامند؟

انواع اختلالات گفتاری کدامند؟

در پاسخ به سوال آیا لکنت زبان معافیت سربازی دارد گفته شد که بله. افرادی که دارای لکنت زبان هستند نسبت به سایر افراد شانس بیشتری برای اخذ معافیت پزشکی دارند. پس افرادی که  دارای اختلال در گفتار هستند از سربازی معاف می شوند. اما انواع اختلال گفتاری وجود دارد که پزشکان نظام وظیفه با تعیین نوع این اختلال در افراد اقدام به ارائه معافیت پزشکی به آنها خواهند کرد. انواع اختلالات تکلم عبارتند از:

  • نوع اول اختلالات گفتاری زبان پریشی که ناشی از آسیب های مغزی در بخش مسئول تکلم که به نوعی اکتسابی است.
  • نوع دوم اختلالات گفتاری اختلال در شکل گرفتن صوت می باشد. این امر به دلیل ضعف عضلات زبان و حلق به وجود خواهد آمد.
  • نوع سوم اختلالات گفتاری اختلال در تولید صوت می باشد که ناشی از آسیب های حنجره و یا تارهای صوتی است.

در هر سه حالت اختلالات گفتاری باعث تکلم روان و بدون مشکل افراد می شود. عدم تکلم وگفتار روان نوعی نقص در پردازش مغزی است که خوشبختانه برای آن درمان وجود دارد. گفتار درمانی برای بهبود این عارضه به شما کمک خواهد کرد. در فرایند تایید بیماری جهت دریافت معافیت پزشکی لکنت ابتدا باید لکنت توسط پزشک اولیه سپس توسط شورای پزشکی بیمارستان و در آخر توسط شورای پزشکی وظیفه عمومی تایید شود.

جمع بندی

آیا لکنت زبان معافیت سربازی دارد؟ چنانچه لکنت زبان در افراد شدید و دارای شرایط بخش اعصاب و روان نظام وظیفه باشد از خدمت سربازی معاف می شوند. پس وجود اختلالات گفتاری مانند لکنت زبان یکی از حالت های معافیت پزشکی در سربازی است. بنابراین افرادی که دارای لکنت زبان هستند می توانند برای دریافت معافیت پزشکی اقدامات لازم را انجام دهند زیرا شانس معافیت را دارند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *